I @ Internet

Comments { 0 }

Ugerra eta Kedarra – SONIA GONZALEZ

sonia-gonzalezLiburutegian liburu bat aukeratzen nengoela, bat-batean Sonia Gonzalezen eleberri hau iritsi zen nire eskuetara. Egia esan, liburuaren izenburua irakurri nuenean, ez neukan ideia zipitzik ere zeri buruzkoa izan zitekeen, baina argi gelditu zitzaidan atzealdeko argumentua irakurri ostean. Azkenean, nobela hartzea erabaki nuen; izan ere, idazle gazte batek drogen inguruan dabiltzan gazte batzuen bizitza nola deskriba zezakeen jakin nahi nuen.

Sonia Gonzalez idazlea 1977an jaio zen Barakaldon. Txiki-txikitatik ipuinak idaztea zuen gustuko, eta bai berak eta bai bere gurasoek argi zuten nagusitan idazlea izango zela. Deustuko unibertsitatean Euskal Filologia ikasi eta, ikasketak amaitu ondoren, bertako irakasle izan zen pare bat urtez. Gaur egun, Sonia idazlea izateaz gain, LAB sindikatuan parte hartzen du. “Sagarroiak” poema liburuarekin Euskaltzaindiaren Felipe Arresebeitia saria irabazi zuen eta horrela eman zen ezagutzera. 1999-2000 urteetan idazle euskaldunak bere lehen eleberria idatzi zuen: “Ugerra eta kedarra” izenekoa. Txalaparta argitaletxearen deia jaso ondoren, Soniak bere nobela errepasatzeari ekin zion. Urte osoa pasatu zuen horretan, eta azkenean aipatutako argitaletxeak bere liburua argitaratu zuen 2003an. Urte batzuk geroago, 2005ean, idazleak “Poema amniotikoak (Gerizpeko guda)” izeneko poema bilduma argitaratu zuen. Ez ditu lan gehiago argitaratu, baina kontuan hartu behar da oraindik idazle gaztea dela.

Eleberriaren izenburuak hasiera batean ez digu ezer iradokitzen. Irakurri ostean, izenburua metafora bat dela konturatzen gara, hau da, liburuan Bilbo uger eta kedarrez osaturik dagoela esaten denean, Bilboren alderdi ilunaz ari da: alkohola, drogak, heriotza, sexua, gaueko martxa, delinkuentzia… Beraz, nobelak 80 eta 90eko hamarkadetako Bilboko gau-giro ilunaz dihardu. Hala ere, gaur egungo istorio bezala ere konta zezakeen Soniak; izan ere, nahiz eta azken hamarkadetan hiri hau dezente aldatu den, gaueko giro ilun hori oraindik ez da desagertu. Gaia eta lekuak liburua errealista izatea ahalbidetzen dute, nahiz eta gauza batzuk fikziozkoak iruditu zaizkidan. Deskribapen gutxi, objektibo eta motzak ematen dira pertsonaien arteko elkarrizketek eta narrazioek pisurik handiena hartzen duten liburu honetan. Bestalde, pertsonaien barne bakarrizketak ere agertzen dira, nahiz eta oso gutxitan ematen diren.

Liburuaren hari orokorra hauxe da: Kat eta Ebe drogen munduan dabiltzan bi neskato dira. Bizimodu mota hau gogoko dute eta ez dute aldatu nahi. Bizitzan, ganorazko inor ez dutela ezagutuko uste dute. Hari orokor horren azpian, eleberriak drama moduko bat dauka: Kat eta Eñauten arteko maitasun istorioa.

Aurrez aipatutako 2 neskak dira protagonista nagusiak, nahiz eta Katen figurak garrantzi handiagoa duen. Sonia Gonzalezek Eñaut bigarren mailako pertsonaia bezala aurkezten du eta, gainera, eleberrian garrantzirik ez duela esan du. Nire ustez, autorea oker dago horretan eta mutila pertsonaia nagusia da; izan ere, bere agerpenari esker Kat hobeto ezagutzen dugu. Eleberri honetako protagonistak biribilak dira; denbora aurrera pasatu ahala, hobeto ezagutzen dute euren burua. Hemen dituzue pertsonaia garrantzitsuenen deskribapena:

  • Kat emakume gogorra da eta egoerak bere kontrolpean izatea gustuko du. Txikitan oso lagun gutxi zituen eta zituenak ez zituen gustuko. Nahiko bakartia zen, baina egun batean Ebe ezagutzen du eta berehala bihurtzen dira lagun-min. Ebe da munduan duen familia bakarra, eta bere laguna babesteko edozer egiteko prest dago. Egun batean, Eñaut ezagutzen du eta, konturatu gabe, hartaz maitemintzen da. Katek, izaera hotz eta gogor horren azpian sentimenduak ere badituela erakutsiko digu.
  • Ebe da istorioko pertsonaiarik samurrena. Oso pertsona sentibera eta negatiboa da. Askotan pentsatzen du bera mundu honetan egongo ez balitz Katek bizi erosoagoa izango lukeela.
  • Eñauten ezaugarri nagusia koldartasuna da. Beti zalantzez betea dabil eta honek ez dio asko laguntzen bere bizitzan, mutilak ez du itxaropena inoiz galtzen. Hala ere, behin pertsona batekin konfiantza hartzen duenean, erraz adierazten ditu bere sentimenduak. Lagunekin ateratzea oso gustuko du.

Sonia Gonzalezek erabiltzen duen lexikoa nahiko aberatsa da; izan ere, erabiltzen dituen zenbait hitz eta espresio ez ditugu normalean gure bizitzan erabiltzen. Bestalde, autoreak bizkaiera eta lagunarteko hizkuntza erabiltzen ditu elkarrizketa batzuetan, eta honek liburua errazago eta biziago irakurtzea ahalbidetzen du. Gainera, nobelari errealismo gehiago emateko ere balio du.

Izenburua: Ugerra eta Kedarra
Idazlea: Sonia Gonzalez
Argitaletxea: Txalaparta
Bilduma: Amaiur
Urtea: 2003
Generoa: Eleberria

Narratzaileari dagokionez, pertsona guztietako narratzaileak erabiltzen ditu. 1.pertsona erabiltzen duenean, protagonistetako bat da narratzailea eta normalean bere sentimenduak edo pentsamenduak islatzen dira kapitulu horretan. 2. pertsona protagonistetako bati erreferentzia egiteko erabiltzen du; 3.pertsona, berriz, narrazio arruntak kontatzeko. Funtzioei buruz esan daiteke, 1.pertsona pertsonaiekiko gertutasuna transmititzeko erabiltzen duela eta, aldiz, 2. eta 3.pertsona urruntasuna adierazteko. Autoreak erabiltzen dituen narratzaile guztiak orojakileak dira.

Narrazioa ez dago linealki kontatua; izan ere, jauzi ugari ematen dira iraganera. Jauzi hauek beharrezkoak dira iraganean gertatutako pasarte horiek protagonisten bizitzetan erabakigarriak izan direlako. Liburua kapituluetan banatzen da. Kronologikoki kontatzen ez direnez gertaerak, kapitulu baten amaieraren jarraipena ez du zertan izan hurrengo kapitulua. Historia hasten den bezala bukatzen da. Pasarte honen errepikapenarekin autoreak garrantzia eman nahi dio gertakari honi. Bestalde, autoreak elipsia eta laburpena erabiltzen ditu batera. Elipsia, ekintza guztiak ez aipatzeko erabiltzen du; eta laburpena, aldiz, aipatutakoak laburtzeko.

Liburua gustatu egin zaidala aitortu behar dut, nahiz eta gauza batzuk fikziozkoak iruditu zaizkidan. Autoreak erabiltzen dituen gaiak (suizidioa, drogak, alkohola, heriotza…) oso modan daude gaur egun. Gainera, hasieratik interesgarria iruditu zitzaidan gazte batek nolako ikusmoldea ager zezakeen ugerra-eta-kedarramundu horretan dauden pertsonei buruz. Liburutik gehien gustatu zaidana pertsonaien barne pentsamenduak izan dira. Hauen arteko elkarrizketak ere ederrak dira; izan ere, hizketaldiak nahiko originalak iruditu zaizkit. Gainera, autoreak asmatu egin du kaleko hizkera eta bizkaiera erabiltzean. Hala ere, esan behar dut, ni goierritarra izanda, makina bat arazo izan ditudala hitz batzuk ulertzeko; dena den, hiztegi baten laguntzaz erraz asko ulertu ditut eta nire hizkuntza aberasteko balio izan du. Liburutik azpimarragarriena autoreak pertsonaiei eman dien alderdi humanoa izan da; izan ere, autoreak esan nahi izan digu pertsona hauek gu bezalakoak direla: pentsamenduak, kezkak…dituztela.

Istorioa gustatu zaidan arren, gauza dezente ez zaizkit batere laket. Alde batetik, denboran atzera pila bat aldiz egiten da, eta honek, irakurlea adi-adi irakurtzera behartzen du, irakurtzen ari den pasarte hori zein garaitakoa den jakiteko. Hainbeste denbora-jauzi daudenez, normalena galtzea da. Hori gutxi balitz, irakurlea nahastea ere eragiten du. Ondorioz, ez zait iruditzen liburuan erabili den ordena egokia denik. Liburua hobeto ulertzeko, autoreak istorioa beste modu batera antola zezakeela uste dut. Hala ere, autorearen defentsan esan daiteke, hurrenkera hau erabilita, liburuari izugarrizko intriga eta suspensea eman diola; bestetik, narratzaile gehiegi erabiltzen ditu nire gusturako. Gainera, etengabe ari da narratzaileez aldatzen eta honek irakurlea oraindik gehiago nahastea eragiten du. Lehenengo pertsonako narratzaile erabilita, egia da gertutasuna ematen diela pertsonaiei, baina irakurleoi sekulako arazoa ematen digu; izan ere, kapitulu bat hasten denean, ez dakigu zein pertsona den hitz egiten ari dena.

Biografia sarean:

Comments { 1 }

Saihets ote zitekeen?

italiako-sarraskiaAzkeneko egun hauetan prentsa guztian azaldu den gaia Italiako sarraskiarena izan da. Aste Santua hasi aurretik, Italiako L´Aquila hirian eta bere ingurunean, Richter eskalan ia 6 graduko lurrikara gertatu zen. Honek etxebizitza ugari suntsitu zituen, eta hauen azpian hainbat pertsona harrapaturik geratu ziren. Honen ondorioz, pertsona ugari desagertu eta bizirik zegoen jendea etxebizitzen azpian geldituriko jendea bilatzen eta ateratzen hasi zen. Orduak aurrera doazen heinean, gero eta hildako gehiago agertzen ari dira eta dagoeneko 280 baino gehiago daude. Beste 20 mila pertsonek lurrikararen eragina izan dute, 10 mila ebakuatuen kasu. Bestalde, hori baino okerragoa desagerturik dagoen jendea bizirik aurkitzeko itxaropena galdu izana da, hau baita gauza guztien artean azkena galtzen dena. Baina orain jende ugarik galdetzen duena zera da: saihets ote zitekeen?

italiako-sarraskia2Galdera honi erantzutean, jende ugarik baiezkoa erantzungo luke; izan ere, geologo batek izugarrizko lurrikara jazo behar zela aurreikusia baitzuen. Geologoak, Giampaolo Giulianik, “Gamma Tracer” izeneko lanabes batekin lortu zuen lurrikara handi bat izango zela aurreikustea. Honek airean dagoen radona kantitatea aztertzen du. Gauzak horrela, lurrazpiko kapak mugitzean gas honek kanporako bidea aurkitzen duenez, lurrazalera iristean makinak gehiegizko gas kantitatea sumatu eta lurrikararen abisua ematen du. Giampaolok hau ikustean, telebistako programa batera jo eta bertan adierazi zuen oso denbora gutxian lurrikara handi bat suertatuko zela eta jendea kanporatzen hasi beharra zegoela. Zoritxarrez, ia inork ez zuen sinetsi. Hori gutxi balitz, adierazi beharra dago Italiako lurrikarak aztertzen dituzten gunean zer edo zer ohikoa ez zena ere antzemana zutela, baina ez ziotela kasurik egin. Hau ikusirik, sarraskia saihestea edo behintzat horren handia ez izatea posible zela esan genezake, geologoak adierazi zituen datuak kontuan hartzea eta eginiko lanari begirada bat botatzea besterik ez baitzen egin behar. Orobat, esan behar da Giampaolo epaiketa batera deitua izan zela jendeari bere aurreikuspenarekin beldurra sartzeagatik.

italiako-sarraskia3Orain, gertatutakoa ikusi ondoren, beste hainbat galdera sortzen dira: zergatik ez zioten geologoaren ikerketari begirada bat eman?, zergatik ez zuten hiritik jende gehiena atera badaezpada ere? Gauza bakarra dago egiteko: barne-barnetik indarrak kanporatu eta, ahal den neurrian, hondakinen artean dauden gorpuak atera eta betiko atsedena eman. Egia da oso zaila izango dela gauza guztiak betiko egoerara itzultzea, batez ere, dirutza handia delako (100 milioi oraingoz) eta betiko joan direnak berriz ez direlako itzuliko. Halaber, eskertu behar zaie gorpuak ateratzen laguntzen ari diren guztiei, 12 mila pertsona gutxi gorabehera; izan ere, lurrikara honez geroztik beste 65 mugimendu baino gehiago jazo direnez, ez da oso lan erraza. Gauza on bakarra atera dezakegu honetatik guztiagatik: beste batean, ikerlari batek esanikoa erabat ezeztatu aurretik bi aldiz pentsatu eta aztertuko da. Beti zer edo zer txarra gertatu behar ote da, baina, esanak serio hartzeko?

Comments { 0 }
-->